Tutoring WF
Tutoring WF
WYDZIAŁOWY TUTORING STUDENCKI
Tutoring jest innowacyjną metodą pracy dydaktycznej, spersonalizowaną, opartą na relacji, skoncentrowaną na indywidualnym rozwoju studenta. Osoby biorące udział w spotkaniach tutoringowych określane są jako Tutor i Tutee.
Tutor to nauczyciel akademicki zatrudniony w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie, który prowadzi indywidualne spotkania ze studentem w ramach tutoringu studenckiego.
Tutee jest studentem Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, który bierze udział w tutoringu.
Pełnomocnik ds. Tutoringu to nauczyciel akademicki będący Pełnomocnikiem Dziekana do spraw Tutoringu dla studentów na Wydziale Farmaceutycznym Uniwersytetu Medycznego w Lublinie powołany przez Dziekana Wydziału Farmaceutycznego, koordynujący realizację wydziałowego programu tutoringowego.
Tutorial to indywidualne spotkanie Tutora z Tutee trwające 45 minut odbywające się w miejscu nauki lub w formie zdalnej.
Karta tutoriali – to Karta Realizacji Wydziałowego Tutoringu Studenckiego będąca pisemnym dokumentem przeprowadzenia spotkań tutoringowych.
Cele tutoringu
Wydziałowy Tutoring Studencki ma na celu wsparcie rozwojowe i adaptacyjne studentów poprzez rozpoznanie potrzeb i utworzenie przestrzeni do pracy, a także refleksji nad procesem uczenia się oraz rozwojem naukowym, osobistym, społecznym, a w przyszłości zawodowym.
Cele programu tutoringowego:
Wsparcie w postaci porad i wskazówek dla studentów na ścieżce ich kształcenia i pobycie na uczelni w zakresie nauki, spraw socjalnych, psychologicznych, osobistych
Budowanie przyjaznej relacji dla studentów w przestrzeni wydziału
Towarzyszenie studentowi w procesie studiowania, zachęta do aktywności w ramach inicjatyw uczelnianych
Troska o studenta w zakresie zwiększenia jego świadomości odnośnie odpowiedzialności za proces uczenia się
Spotkanie i dialog jako narzędzie komunikacji interpersonalnej nauczyciel - student
Warunki udziału w programie turoringowym
- Nabór studentów do tutoringu ma charakter otwarty.
- Student, który chce skorzystać ze wsparcia tutoringowego zgłasza się do Pełnomocnika ds. Tutoringu poprzez wysłanie wiadomości email (regina.kasperek-nowakiewicz@umlub.pl)
- Student ma prawo wybrać Tutora, z którym chce realizować tutoring.
- Tutor wyraża zgodę na odbywanie tutoriali z Tutee.
- Pełnomocnik ds. Tutoringu może wskazać Tutorowi lub Tutee osobę do tutoriali.
- Każdy Tutee może wziąć udział w tutoringu dwukrotnie podczas jednego roku akademickiego, ale u różnych Tutorów.
- Tutee co do zasady powinien pozostać objęty wsparciem Tutora z Wydziału Farmaceutycznego.
- Tutor jest zobowiązany do zgłoszenia tutoriali do Pełnomocnika ds. Tutoringu.
- Realizacja tutoriali rozpoczyna się po zatwierdzeniu zgłoszenia przez Pełnomocnika ds. Tutoringu.
- Tutee jest zobowiązany do wzięcia udziału w ewaluacji tutoringu poprzez wypełnienie ankiety.
- Informacja o możliwości korzystania ze wsparcia Tutora jest upowszechniana przez Pełnomocnika ds. Tutoringu, nauczycieli akademickich, studentów oraz znajduje się na stronie: dziekanatu Wydziału Farmaceutycznego w zakładce
Realizacja tutoriali
- Opieka Tutora nad Tutee powinna mieć charakter indywidualny 1:1 lub najwyżej 1:2.
- Spotkania tutoringowe (tutoriale) realizowane są w wymiarze co najmniej 5 spotkań po 45 minut, w okresie nie krótszym niż 1 miesiąc.
- Tutor w jednym semestrze może brać udział w jednej serii tutoriali (5 spotkań) z Tutee 1:1 lub 1:2, czyli dwa razy w ciągu roku akademickiego.
- Tutor oraz Tutee w porozumieniu ustalają indywidualne zasady pracy, w tym harmonogram spotkań.
- Spotkania odbywają się stacjonarnie lub online. Pierwsze spotkanie i ostatnie powinno odbywać się w kontakcie bezpośrednim. W przypadku spotkań online będą się one odbywać w czasie rzeczywistym i nie będą nagrywane.
- Terminy i tematyka spotkań są dokumentowane przez Tutora i Tutee w karcie tutoriali.
- Po zakończeniu tutoriali Tutor jest zobowiązany do niezwłocznego dostarczenia karty tutoriali do Pełnomocnika ds. Tutoringu.
- Za ukończony tutoring student-Tutee otrzyma certyfikat uczestnictwa.
- Certyfikaty przysługują po udokumentowaniu spotkań w Karcie Tutoriali i złożeniu jej u Pełnomocnika ds. Tutoringu oraz wypełnieniu ankiety.
W ramach tutoriali może zostać udzielone wsparcie polegające w szczególności na:
- rozmowie opartej na konkretnych problemach przedstawianych przez Tutee
- analizie mocnych i słabych stron Tutee w zakresie uczenia się na wydziale zależnie od potrzeb i zdolności
- analizie i rozeznaniu potrzeb wsparcia w nauczaniu dla Tutee osiągających słabe wyniki nauczania
- udzieleniu porad studentom osiągającym dobre wyniki i zachęta do poszerzania wiedzy, zainteresowań poprzez pracę w kołach naukowych, udział w naukowych konferencjach studenckich oraz współpraca w tym zakresie
- udzieleniu wskazówek rozwojowych w zakresie przyszłej pracy zawodowej
- zapoznaniu z możliwościami rozwoju na uczelni studentów poprzez członkostwo w organizacjach studenckich, udział w Drzwiach Otwartych, Lubelskim Festiwalu Nauki, działalności promocyjnej w szkołach średnich
- udzieleniu wskazówek do pracy własnej Tutee
- wykorzystaniu narzędzi multimedialnych w efektywnym uczeniu się.
Tutorem może być nauczyciel akademicki, który posiada motywację do realizacji tutoriali w zakresie określonych celów, posiada minimum 2 letni staż pracy i ukończył kurs tutoringu. Profil Tutora jest zamieszczany na stronie internetowej dziekanatu Wydziału Farmaceutycznego.